zondag 8 februari 2015

Beschrijving van de kinder-driehoeksjaal!



Vandaag deed ik mijn nichtje, die 5 is geworden een driehoeksjaal cadeau. Ik maakte deze sjaal van Papatya Batik in pastelkleurtjes! Ik plaatste een update op Facebook, en deelde deze met de Haken met Fenna pagina. Daar kreeg ik van een groot aantal mensen de vraag om het patroon van de kindersjaal uit te werken. Aangezien dit een eigen creatie is die ik vanuit verschillende patronen 'uit de losse hand' heb gehaakt is hier dus (nog) geen patroon voor. Ik geef in deze blog een aantal tips om ook zo'n leuke sjaal te haken. Ik zeg er wel bij: wees creatief! Voor de mensen die wel graag het volledige patroon willen: Wie weet werk ik nog eens een eigen patroon uit! Like mijn Facebookpagina en hou het in de gaten! Voor diegenen die niet zo lang willen wachten (want uitwerken kost veel tijd) is dit misschien vast een leuke uitkomst.

Figuur 1. 
Figuur 2. De Russische Stola






De beschrijving: 
Voor het middelste gedeelte heb ik het patroon van figuur 1 gebruikt. Het telpatroon vind je ook op deze website. Dit gedeelte maak je zo groot als je zelf wilt. Voor het kindje waarvoor ik de sjaal heb gemaakt heb ik de driehoek wat kleiner gehouden. 

Vervolgens ben ik in de boogjes van de laatste toer een schulprand begonnen: voor de schulprand haak je om en om 5 stokjes in het ene lossenkettinkje en 1 vaste in de volgende. Je kunt hiervoor de richtlijnen van de Russische Stola uit figuur 2 gebruiken. Echter haak je in plaats van steeds 10 stokjes maar 5 stokjes. Dit houdt het patroon compacter.

Het leuke reliĆ«frandje ontstaat doordat er een reliĆ«fstokje wordt gebruikt. Dit stokje haak je in plaats van op het stokje van de vorige toer, achter het stokje langs. Hierdoor ontstaat een randje op de goede kant van het haakwerk. Deze kun je ook terugvinden in het patroon van de Russische Stola. 


Na deze schulprand ben ik over gegaan op een granny stripe. (Ook te zien in figuur 2.) Deze rand kun je zo breed maken als je zelf wilt. Aan het einde van de granny stripe rand heb ik vervolgens weer een schulprand gemaakt zoals eerder genoemd, maar dan in plaats van 5 stokjes in de ene opening 10 stokjes tussen de granny stokjes, 1 vaste in de volgende.

De sjaal is afgewerkt met een bolletjes randje. Je haakt hiervoor in het midden van elk schulpje 5 lossen afgewisseld met een popcornsteek. Op deze website vind je een engelstalige beschrijving met foto's! Handig! 
Ik hoop dat jullie hier alvast iets mee kunnen! Veel haakplezier en vooral lekker vogelen! En de mooiste sjaals zijn unieke, dus wees creatief en maak er iets moois van!
Liefs, Eva







Geen opmerkingen:

Een reactie posten